מערך שיעור הכרת תודה לבית ספר יסודי

 

מערך שיעור הכרת תודה לבית ספר יסודי
נכתב על ידי נעמה ארליך – היחידה הקהילתית נט"ל

רקע על הכרת תודה ניתן למצוא בנספח המצורף

 

בתקופה האחרונה אנו מתמודדים עם מציאות משתנה, אי ודאות מתמשכת ועבור חלקנו, גם לחצים ודאגה יום יומית. אחד המשאבים שיכול לעזור לנו בהתמודדות הוא היכולת להכיר תודה לטוב ביום יום, לאחר, ולעצמנו. הכרת תודה נמצאה כקשורה לרווחה נפשית, אושר, בריאות פיזית ועוד. בקרב ילדים ונוער נמצא שיש קשר בין הכרת תודה לשביעות רצון מבית הספר, והישגים האקדמיים ואף לרמות החוסן הנפשי בקרב בני נוער שהיו חשופים לירי טילים בדרום  (Cohen-Israel, Uzefovsky, Kashy-Rosenbaum & Kaplan, 2014).

ברוח השנה החדשה והחגים הכנו בנט"ל מערך שיעור אשר יתמקד בחיזוק הכרת התודה האישית והכיתתית.   במסגרת השיעור נפתח שיח כיתתי סביב המשמעות של הכרת התודה והיכולת לבטא אותה כלפי חברים לכיתה, קרובים ואף כלפי עצמנו.

 

רקע לתלמידים ושיתוף

אפשר להתחיל את השיעור (עוד לפני ההסבר לגבי הכרת התודה) בשאלות לתלמידים האם הם יודעים מהי הכרת תודה?  אפשר להתחיל עם שמש אסוציאציות.

הכרת תודה- לפי האקדמיה ללשון העברית מקורה בצירוף ותיק יותר: להכיר טובה – להכיר בכך שנעשה עימנו חסד, נעשתה לנו טובה שעלינו להודות עליה. היא נתפסת לעיתים כתכונה ולעיתים כמצב רגשי.

כאן ניתן להציע- לקראת יום הכיפורים נהוג לערוך חשבון נפש, לחשוב על הדברים הטובים והפחות טובים שעשינו השנה. על אנשים שהיינו רוצים לבקש מהם סליחה. השנה נציע שבנוסף לסליחה, נחשוב גם על אנשים שאנחנו רוצים להכיר להם תודה. להודות להם על משהו שעשו עבורנו, שקיבלנו מהם. שאלו את התלמידים אם יש למי מהם דוגמאות, למי היו רוצים להכיר תודה.

פעילות, החלק הראשון-

נשאל את התלמידים:

על מה אתם מכירים תודה?

למי אתם מכירים תודה?

במידה ואנחנו מלמדים בכיתה אפשר לבקש מהתלמידים לכתוב 2 פתקים : בפתק הראשון על מה אתם מכירים תודה? ובפתק השני למי אתם מכירים תודה?

את הפתקים אפשר לפזר על הריצפה או לכתוב/ להדביק על הלוח.

במידה ואנחנו מלמדים און ליין אפשר ליצור לוח משותף באמצעות תוכנת הפדלאט- באפליקציה זו אפשר ליצור לוח שיתופי בו כל תלמיד יכול לכתוב פתק אישי או קבוצתי.

מוזמנים להסתכל על הלוח המצורף:

 

  1. קישור לאתר- https://he.padlet.com/dashboard
    2. הסבר על פדלאט באתר של משרד החינוך- https://ecat.education.gov.il/padlet

 

לאחר שהפאדלט מלא אפשר לקיים דיון. מהם הדברים הנפוצים? האנשים הנפוצים? האם הם קרובים? רחוקים. מבוגרים? ילדים? על אילו סוגי דברים אנחנו מודים? חומריים / רוחניים? יום יומיים או נדירים?

במידה ויש זמן, ובכיתות גבוהות אפשר לשאול, האם אנחנו מכירים תודה לישויות גדולות מאיתנו?  טבע או אל? על מה? ומאידך, האם אנחנו מכירים תודה לעצמנו? על מה?

שאלות מסוג זה יכולות לפתח שיח שיתופי של הדברים החיובים שמתרחשים בתקופה זו. מומלץ להדגיש גם את הדברים היום יומיים שנראים מובנים מעליהם. למשל, שההורים הכינו עבורנו ארוחת צהרים, שאח שלנו עזר לנו להוריד את התיק מהאוטו ועוד.

אפשר לשאול מי מילדי הכיתה חושב שהוא יכול לגשת ולהביע הכרת תודה ממשית לאדם אחר? בקשו מכמה ילדים / או כולם לחשוב למי יפנו, מה יגידו, דמיינו איך ירגיש. הציעו לילדים לתעד את הכרת התודה, על ידי צילום או כתיבה על החוויה לאחר מכן. הזמינו אותם לשתף למחרת בכיתה והציעו לעוד ועוד ילדים להכיר תודה. בסוף השבוע תוכלו לקיים שיעור נוסף על הכרת התודה.

 

חלק שני- לוח הכרת תודה כיתתי

במידה ואנו מלמדים פנים מול פנים אפשר ליצור לוח הכרת תודה כיתתי או צנצנת הכרת תודה. בהם כל תלמיד יוכל לכתוב דבר מה שהוא מכיר תודה לגביו בכיתה, בבית הספר או בכלל.
במידה ואנו מלמדים בזום אפשר ליצור לוח הכרת תודה באמצעות אפליקציית הפדלט. באפליקציה זו אפשר ליצור לוח שיתופי בו כל תלמיד יכול לכתוב פתק אישי או קבוצתי.

מוזמנים להסתכל על הלוח המצורף:

  1. קישור לאתר- https://he.padlet.com/dashboard
    2. הסבר על פדלאט באתר של משרד החינוך- https://ecat.education.gov.il/padlet

 

חלק שלישי- איך נמשיך להכיר תודה במשפחה וביום יום?

נפתח בדיון עם הילדים שהכירו תודה באופן ממשי. נשאל איך הרגישו לפני הכרת התודה, איך הרגישו במהלך הכרת התודה, מה גרם לדעתם לתחושות השונות. איך הגיבו מושאי הכרת התודה. נשאל את התלמידים איך אפשר להמשיך ולהכיר תודה ביום יום? אולי יש להם רעיון איך אפשר לעודד את המשפחה / הכיתה להמשיך ולהכיר תודה? איך הם מכירים תודה למשפחה?

  • אפשר, למשל, להכין צנצנת משפחתית/כיתתית של הכרת תודה. כל בן/בת משפחה שרוצים להכיר תודה לבן/בת משפחה אחר יכולים לכתוב פתק, לקפל אותו ולשים אותו בצנצנת המשפחתית.
  • אפשר לעשות סבב הכרת תודה בכל ארוחת ערב/שיחת בוקר.
  • לחפש שלושה דברים להכיר תודה לגביהם לפני השינה/ בסיכום השבוע וכו'

סיכום

הכרת תודה יכולה לסייע לתחושה הפנימית שלנו ולחוסן האישי והכיתתי שלנו. במהלך המפגש למדנו מספר דרכים להכיר תודה וכדאי להמשיך ולעשות אותם במהלך היום יום ובכלל.

 

דגשים למורה

  • בכיתות נמוכות אפשר לבקש מבני המשפחה שיכתבו פתק הכרת תודה לתלמידים ואפשר להקריא כמה פתקים בתחילת כל שיעור (אפשר גם לשלוח בהודעת ווטסאפ)
  • אפשר להכיר תודה לדברים קטנים או גדולים ביום יום.
  • מומלץ להעזר בתרגילים הכרת התודה כדי לסייע לגיבוש הכיתתי ולבקש מתלמידים לכתוב על תלמידים אחרים בכיתה. מומלץ לחלק מראש את רשימת התלמידים ולתת להם דוגמאות.

 

שנה טובה
היחידה הקהילתית
נט"ל